Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

'collective discovery'-benadering'

  • Gerrit

    Organisaties verbeteren hun prestaties met ‘collective discovery’-benadering

    De paradox van sommige organisaties is dat ze over goede medewerkers beschikken en een superieure strategie hebben, maar dat hun prestaties toch achterblijven bij de verwachting. Vaak wordt dan een onderzoek ingesteld, een probleem gevonden en een oplossing daarop losgelaten. Omdat performancegerelateerde problemen vaak aan elkaar gerelateerd zijn en diepliggende oorzaken hebben, zijn deze oplossingen niet meer dan symptoombestrijding. Daarom moet er collectief en organisatiebreed naar het probleem worden gezocht. Dit kan door middel van de zogenaamde ‘collective-discovery approach’. Bij deze benadering zet elke businessunit een eigen onderzoeksteam op, dat aan de hand van steeds dieper gravende workshops speurt naar de oorzaken van het ‘oppervlakteprobleem’. Het voordeel van deze benadering is dat niet alleen de wortels van het probleem worden aangepakt, maar dat er ook een breed draagvlak en betrokkenheid voor verandering ontstaan.

    Bron : McKinsey Quarterly, zondag 1 jun 2003, nr. 2, p. 1, 5 p.

  • Ad de Beer

    En dan snap je waarom het zo slecht gaat met McKinsey.

    Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan?

    gewoon zoeken naar de causaliteit behoeft een dergelijke aanpak niet, is veel te omslachtig. Een quickscan van 4 dagen legt alle problemen met hun oorzaken bloot.

    Ad de Beer

  • Danny Peters

    Maar het oplossen met de medewerkers zelf is daarna lastiger, omdat ze zelf het probleem niet opgespoord hebben. Of heeft de quickscan ook inbreng vanuit de werkvloer?

    Met groet,

    Danny Peters

    www.dannypeters.com

  • Ad de Beer

    De problemen van een bedrijg met hun oplossingen zijn het beste bekend bij de medewerkers. Daarom neem je bij een quick scan altijd ook interviews af bij medewerkers.

    Het uiteindelijke oplossen van problemen doe je samen met medewerkers vanuit de stelling dat:

    Mensen graag veranderen, maar er een hekel aan hebben veranderd te worden.

    Ad de Beer

  • Danny Peters

    Interviews zijn goed, als ik vraag of de medewerkers zelf meedenken over de oplossingen zit dit dan ook in de quickscan? Want medewerkers zelf de oplossingen laten bedenken, uitwerken en implementeren zorgt voor brede draagkracht. Toch?

    De stelling dat mensen graag veranderen, maar niet veranderd willen worden (WissemaGroup) klopt inderdaad, stuur de verantwoordelijkheid dan ook hun kant op.

    Danny Peters

    www.dannypeters.com

  • Ad de Beer

    In een quickscan leg je het probleem vast, niet de oplossing.

    Ad

  • Danny Peters

    Ok, dan begrijp ik hem, ik zou dan wel willen weten hoe de oplossing geimplementeerd wordt, waarbij de medewerkers optimaal gecommiteerd zijn aan de voorgestelde veranderingen.

    Als daar ook weer 4 dagen voor nodig zijn is de collective discovery misschien nog niet eens zo slecht… gezien de effecten (kwaliteit) en tijdsinspanning (kwantiteit). Geen idee van praktijkvoorbeelden, dus alom aannames, vergeef me.

    Danny Peters

    info@dannypeters.com

    www.dannypeters.com

  • Ad de Beer

    De implementatie van de veranderingen duurt wat langer.

    Ik volgd de AAAI methode:

    Analyseren, Aktiveren, Aanpakken, Implementeren.

    Analyseren en Aktiveren zijn uitwisselbaar, ligt aan de aard van de opdracht.

    Voor de rest met werkgroepen aan de slag, procesbreed, bestaande uit alle proces-eigenaars of wel een wisselende samenstelling bij grote groepen.

    Verbeterpunten zoeken, proces verbeteren of herontwerpen, kosten-baten analyse, voorleggen aan MT, invoeren, meten of verbetering werkt, continue blijven meten en verbeteren.

    Dat is alles, gemiddelde doorlooptijd 3 maanden, 1 dag per week per proces.

    Ad de Beer

  • Danny Peters

    Ik begrijp het. Klinkt aannemelijk, nooit meegemaakt helaas. Zou het denk ik ook op die manier doen.

    Ik ben nog bezig met het opzetten van een methode rond mijn ontwikkelmodel. Oftewel: wordt aan gewerkt.

    Danny Peters

    info@dannypeters.com

    www.dannypeters.com