Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Omgaan met cultuurverschillen lijkt op judo

  • Gerrit

    Bij fusies en overnames kan het effectief omgaan met cultuurverschillen het beste vergeleken worden met een partij judo. Alles draait om een flexibele opstelling: meebewegen, overnemen, volgen en leiden en gebruikmaken van de beschikbare energie. Omgaan met cultuurverschillen hoeft namelijk niet altijd harmonieus te verlopen: soms zijn conflict en botsing belangrijk om problemen op te lossen. Tevens is het belangrijk dat het gekozen integratiescenario en de dominante cultuurelementen bij elkaar passen. Er bestaan vier mogelijke integratiescenario's. De eerste is de preservatie, die tot een separatiecultuur leidt waarin culturele autonomie behouden blijft. Een tweede scenario is het eenzijdig invoegen, de assimilatiecultuur waarbij ‘gegeten en verteerd’ wordt. Bij de symbiose gaat de organisatie met twee aparte, maar onderling afhankelijke entiteiten verder: er heerst een coöperatieve cultuur. Het laatste scenario is de gelijkwaardige integratie waarbij de betrokkenen in elkaar opgaan.

    Bron : Management Scope, donderdag 1 mei 2003, nr. 5, p. 61, 3 p.

  • Danny Peters

    Lijkt op “Wie heeft mijn kaas gepikt”, vrijwel alle metaforen passen. Dat is mijn stelling.

    Guus Hiddink geeft ook management trainingen en legt de link met topvoetbal, Tom van 't Hek met hockey en Joep Schrijvers met de politiek.

    Ik schrijf nu een boek over het ontwikkelen van mensen en heb het bedrijf zelf als metafoor. Levert ook verrassende inzichten op moet ik zeggen.

    Met groet,

    Danny Peters

    info@dannypeters.com

    www.dannypeters.com