Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

voor of tegen?

  • bert

    Stelling;

    ‘Of een organisatie wel of niet een lerende organisatie is maakt voor de excellentie van het bedrijf niets uit’

    Wie is het er hier mee eens?

    Ik zou hier heel graag een antwoord van jullie op willen hebben.

  • Ad de Beer

    Er zijn excellente organisaties die niet lerend zijn, de enige vraag is hoe lang ze excellent zullen blijven.

    Sommige organisaties hebben leervermogen en leren nodig om te kunnen exceleren, andere niet. Je kunt de overheid best een excellente organisatie noemen, niets is zo uitgebreid georganiseerd als de overheid, maar het is ook zo dat ze de afgelopen 40 jaar niks hebben geleerd.

    Ad de Beer

  • Danny Peters

    Daar ben ik het niet mee eens. Als je excellent blijft (zoals u zegt bij de overheid) moet je wel iets geleerd hebben, anders kun je niet excellent blijven. De overheid heeft zeker geleerd, alleen is het niet altijd zichtbaar. Doordat de maatschappij veranderd dien je te leren, te ontwikkelen, anders blijf je niet overeind. En dat is de overheid toch al die jaren gelukt. Maar ja, beter kan het altijd.

  • Ad de Beer

    De overheid heeft zichzelf in stand gehouden, de weerstand van de burgers is alleen maar gegroeid. Volledige vervreemding van de klant is het gevolg.

    Maar het is denk ik wel een slecht voorbeeld. In de definities van de TPG is de overheid een excellente organisatie, in mijn definities (waar klanttevredenheid een grote rol speelt) niet.

    Ga je uit van aanpassen aan de klant dan ben je per definitie altijd lerend.

    Ad de Beer

  • teuntje

    mee eens ja

  • Wim

    Door het voorbeeld te nemen van TPG toon je juist aan dat een overheid wel leert. De overheid is de laatste jaren (met wisselend succes) gaan dereguleren en privatiseren. TPG is naar mijn mening een goed voorbeeld.

    Kijkend naar andere organisaties kunnen organisaties niet overleven zonder enig lerend vermogen. In de huidige tijd bestaan er weinig tot geen bedrijfstakken waar geen dynamiek zichtbaar is. Zonder in te spelen op een veranderende omgeving overleeft een organisatie niet.

    De omgeving is niet alleen de klant maar kan ook een andere partij zijn. Schiphol bijvoorbeeld moet overleven in een krachtenveld waar onderandere gemeenten en belangengroeperingen een rol spelen. Gaat Schiphol daar niet goed mee om, kan dat bedrijgend zijn voor haar continuiteit.