Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Het grote experiment. En dan?

  • BD

    Van 1994 tot 1998 deel uit gemaakt van een speciaal geselecteerd groepje malloten die ‘het allemaal beter en anders gingen doen’. Toegegeven veel zaken gingen vele malen beter dan binnen de moederorganisatie. Maar waardoor kwam dat eigenlijk? Eigen (en riant) budget, veel meer vrijheidsgraden, geen sturing en/of begeleiding en een groep jongere en veel beter opgeleide mensen dan elders binnen het bedrijf. Maar de betrokkenheid was gevaarlijk hoog, het ziekteverzuim nul en het eigengelijk overtrof alles. Niet vreemd dus dat het beeld wat de buitenwereld van ons kreeg had overeenkomsten met übermenschen. Niet echt fris dus.

    Project werd gestopt medio 1999 en er vond een reintergratieproces plaats. De mafkezen werden weer hard aan de boezem van het bedrijf gedrukt. De opzichzelf staande organisatie werd afgebroken. En de mensen bleven achter met een enorme kater. Nu, een aantal jaren later, zijn de meesten zonder overdrijving getekend voor het leven. Binnen het concern hebben zij een besmet verleden. Daarbuiten blijkt dat hun wereldbeeld nogal wat aanpassing behoeft.

    Waarom dit betoog? Ik neem het de initiatoren enorm kwalijk dat zij niet gezorgd hebben voor een goede begeleiding. Zij hebben nagelaten in te grijpen toen het ontspoorde want de groep zelf had dat allang niet meer in de gaten.

    H.H. adviseurs, mentoren, coaches en anderen u heeft een grote verantwoordelijkheid wanneer men een dergelijk proces opstart. Het kan een volledig blind en explosief proces worden. Bezint eer ge spint!

  • Ad de Beer

    Och, ik ken mensen die in de jaren '70 zijn blijven hangen en nu in de tweede kamer zitten.

    Maar de essentie van je betoog ontgaat me.

    Is er een denktank gemaakt? Zijn deze mensen afgesloten geweest van de buitenwereld?

    In profesionele R&D organisaties, waar ik veel gewerkt heb en nog werk, zie je vaak dat mensen vervreemden van hun menszijn en helemaal opgaan in hun project. Voor de leidinggevers is dat een belangrijk aansturingspunt. Het aansturen en begeleiden van profesionals is een heel apart vak.

    Ad de Beer