Bedrijfsculturen hebben soms een verlammende werking op het effectief functioneren van een organisatie. ‘Zo gaat het nu eenmaal hier’, is een veelgehoorde dooddoener waar nieuwkomers binnen organisaties mee geconfronteerd kunnen worden. Dergelijke bedrijfsfilosofiëen zijn niet gecodificeerd en bestaan uit een informele set richtlijnen die gewenst gedrag voorschrijven. Het is aan de nieuweling om zich door een proces van trial en error deze gedragscodes eigen te maken. Een dergelijke attitude heeft een verlammende werking op innovatie, de beleidsvorming en de
strategie: de filosofie ‘maakt’ de mensen. Succesvolle ondernemingen baseren hun beleid echter op het gebruik van rationele feiten. Deze zogenaamde ‘fact founded approach’ is een machtig managementinstrument dat leidt tot betere besluiten, grotere flexibiliteit en hogere morele standaarden. Het is dus belangrijk een ondernemingsfilosofie te ontwikkelen in plaats van deze ‘te laten gebeuren’.
Bron : McKinsey Quarterly, zaterdag 1 maart 2003, nr. 2, p. 1, 5 p.