Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

lerende organisatie?

  • lerende organisatie?

    Actie ondernemen, op je bek gaan, opstaan, van je fouten leren en weer doorgaan?

    Hoe wordt je ergens goed in: door vaak te DOEN net zolang totdat je er goed in bent.

    Waarom worden veel mensen nooit ergens goed in? Omdat ze niet bereid zijn de PRIJS te betalen, oftwel op hun bek te gaan, en net zolang door te gaan totdat ze er wel goed in zijn.

    Uch

  • Danny Peters

    Beste …,

    Helemaal met u eens, het gaat erom dat je vaak oefent voordat je iets kunt. Natuurlijk is het geweldig om daar steun bij te krijgen (coach) of om eerst te kijken hoe anderen het doen. Dat versnelt het leerproces.

    Op je bek gaan is goed, maar niet te vaak. Belangrijk daarbij is dat mensen begrijpen waarom ze op hun bek gegaan zijn. Dus dat ze het in de context kunnen plaatsen. Alleen door begrip maak je de kans kleiner dat ze de fout nogmaals maken. Hoe? In kaart brengen wat ze doen en ze begeleiden bij het aanleren van nieuwe dingen.

    Met groet,

    Danny Peters

  • Ad de Beer

    Niet mee eens.

    Oefening baart kunt en zuinigheid en vlijt bouwt huizen als kastelen.

    Maar er is nog iets, dat heet talent en competentie.

    Ik haal altijd maar het voorbeeld van biljarten aan.

    Mijn opa was een begenadigd biljarter, zo erg zelfs dat ik dacht dat alle opa's konden biljarten. Omdat ik zijn oudste kleinzoon was wilde hij ook graag dat ik ging biljarten, hij heeft me jarenlang getraind en de kneepjes van deze sport bij proberen te brengen, maar helaas. Als we tot 100 speelden dan kreeg ik 95 punten voorsprong, opa maakte dan een serie van 99 en vervolgens miste ik de opstoot.

    Met alleen leren en ploeteren kom je er niet. Er is ook nog zoiets als competentie nodig. Ben je niet competent, dan zal het nooit, helemaal nooit, wat worden.

    Ad de Beer

  • Danny Peters

    Beste Ad,

    Door jouw aanvulling moet ik een nuance in mijn bijdrage aanbrengen. Je hebt gelijk als je zegt dat wanneer je er geen aanleg voor hebt het nooit iets wordt. Toch denk ik dat het maken van fouten bij een leerproces hoort. Want ervan uitgaan dat je alles in 1 keer goed doet is natuurlijk naief.

    Ik ga er vanuit dat het aanleren van iets vooraf gegaan wordt door de keuze het aan te gaan leren. Die keuze maak je niet zomaar, dat is mijn ovetuiging. Een coach/manager/begeleider ziet erop toe dat er geen ‘domme’ keuzes gemaakt worden en dat is wat jij bedoeld met: talent en competentie. Zodra die keuze gemaakt is gaat het nooit foutloos.

    Met groet,

    Danny Peters

  • Ad de Beer

    Ik had eerlijk gezegd de keuze gemaakt om biljarter te worden (als hobby dan) maar later heb ik ingezien dat ik maar beter kon gaan ganzeborden.

    Een coach en begeleider moet mensen helpen de juiste keuze te maken. Daarvoor is kennis van competenties nodig.

    Uiteraard past bij leren fouten maken, het maken en begrijpen van een fout is de beste leermethode.

    Maar te vaak wordt een verkeerde keuze gemaakt omdat de juiste omgevingsvariabelen voor een juiste keuze ontbreken.

    Ad de Beer

  • Danny Peters

    Dan zijn we het met elkaar eens.

    Nieuwe stelling dan maar?

    “Je kunt managers niet aanleren bij iemand de juiste talenten en competenties aan te roepen, zoiets moet je hebben en daar kun je alleen maar een adviseur voor inhuren om daarbij te helpen.”

    (Niet mee eens overigens, maar wat vindt de rest?)

    Met groet,

    Danny Peters

  • Ad de Beer

    Managers hoeven dat ook niet, alleen leidingevers.

    Een advsieur lijkt me niet de aangewezen persoon, ik denk meer aan een coach.

    Het “diep in de buik gevoel” moet er wel zijn, een goede leidinggever beschikt over de competentie “mensen aanvoelen” een coach kan deze competentie wakker maken en verder ontwikkelen.

    Ad de Beer

  • Henk van Beers

    Jouw onderwerp staat me niet echt aan. De grootste bagger, op je bek gaan…… Zal ik jou is op je bek timmeren, dan weet je tenminste wat het is om op je bek te gaan, klootzak.

    Ik heb dit laatst aan mijn maten verteld, die zijn nu een knokploeg op de been aan het brengen, dus pas maar op vriendelijke vriend.

    Is kijken hoe snel je dan weer op de been bent en doorgaat!!!

    Keep on smiling, loser.

    Groet Henk