Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Action Learning programma's en DIGMA model binnen

  • Geert-Jan van Baest

    Learn2Improve BV uit Woerden en Learning Works uit Bodegraven hebben de handen in elkaar geslagen en zijn dagelijks druk in de weer met action learning programma's binnen (middel)grote organisaties. Succes is niet uitgebleven kan gemeld worden.

    Wilt u meer weten over onze aanpak dan het advies om onderstaande website eens te bezoeken:

    www.learningworks.nl

    www.human-group.nl

  • Danny Peters (EVC)

    Hallo,

    De site van learningworks.nl ziet er erg overzichtelijk en compleet uit.

    De aanpak geeft erg veel helderheid over het waarom en hoe. De stap daarvoor zou kunnen zijn dat je in kaart brengt wat er nu al is voordat je spreekt over de ideale situatie. Vaak zitten er in de huidige situatie ook al nuttige en aansprekende zaken die goed gebruikt kunnen worden. Hoe nemen jullie dat mee in jullie aanpak?

    Met groet,

    Danny Peters.

  • Jan Schilt

    Beste Danny,

    Ik denk dat je een erg goed punt aanstipt. In onze aanpak is de positieve benadering een belangrijke succesfactor. De huidige situatie benutten wij door met de betrokkenen te onderzoeken welke aspecten er nu goed gaan. Door te reflecteren waarom dit zo positief is, leren mensen om deze kennis en vaardigheden te hergebruiken in andere situaties. Bijvoorbeeld: Uit een eerste verkenning blijkt dat projecten optijd gereed zijn. Oorzaak: we plannen op basis van een betrouwbare urenregistratie. Dus dit moeten we behouden.

    Dank voor je waarde volle aanpak.

    Jan Schilt

    Learning Works BV

  • Danny Peters (EVC)

    Hallo heer Schilt,

    Natuurlijk is het altijd goed om goede werkwijzen te behouden. Om je daar op te richten is goedkoop en effectief. Maak inzichtelijk wat er goed gaat en probeer dat uit te bouwen. Mensen zien vaak niet wat ze goed kunnen, dat benoemen verschaft altijd erg veel inzicht.

    Dan komt het punt dat je de medewerkers gereed hebt om ook verbeterpunten aan te stippen. Die overgang behoort soepel te verlopen, daar bedoel ik mee dat je ze in sessies kunt samenpakken om daarmee aan te tonen dat ze niet ver van elkaar liggen en het dus dus makkelijk is verbeterpunten aan te pakken. Dat moet een uitdaging worden.

    Hoe gaan jullie om met planning en het in kaart brengen van de organisatie? Wij gebruiken daar software voor en begeleiden door middel van het inzichtelijk maken van de aanwezige competenties. Eigenlijk een combinatie van organisatie-advies en toegepaste ICT, het blijkt goed samen te gaan. Werkt dat bij jullie ook zo goed?

    Met groet,

    Danny Peters

    EVC produkties

  • Jan Schilt

    Beste Danny,

    Wij gebruiken geen ICT tools (of nog niet moet ik zeggen). Bij het vormgeven van dit soort Leer-processen merken wij ook dat het bewaken en nog belangrijker, het inzicht krijgen in het effect op de werkprocessen een beangrijk issue wordt. Wij als professionals zien de effecten maar de betrokkenen en de klant zien dit vaak (nog) niet of zien anderen.

    Ook wij zijn bezig met het ontwikkelen van een instrument om deze processen te monitoren, te bewaken en inzichtelijk te maken. De eerste effecten zijn al positief.

    Jan Schilt

    Learning Works BV

    www.learningworks.nl

  • Danny Peters (EVC)

    Hallo Jan,

    Wij hebben sinds kort onze software min of meer gereed. Ook bij ons niets dan positieve geluiden over het in kaart brengen van een organisatie en het begeleiden bij het ontwikkelen van personeel. Het bewaken is inderdaad het belangrijkste. Daarbij is het zeker nuttig de processen helder te hebben en inzichtelijk te maken voor de medewerkers wat hun rol is. Daarbij zijn competenties en functiebeschrijvingen een ideale methode om dit over te brengen.

    Misschien is het eens interessant om aan elkaar te laten zien wat we hebben. Dan kunnen we op die manier kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen en van elkaar leren. Wanneer komt jullie product op de markt?

    Met groet,

    Danny Peters

    EVC produkties

  • Ad de Beer

    Ik heb de hele discussie gelezen.

    Naar mijn idee zijn alle zaken die jullie ontwikkelen en uitdenken al tenminste 5 jaar op de markt. De vraag is dus of het allemaal wel toegevoegde waarde heeft op de markt.

    Tenzij je echt met iets nieuws komt, dan hoor ik het graag.

    Maar tools om processen in kaart te brengen, daar werk ik al 10 jaar mee.

    Ons pakket voor competentiemanagement draait al 4 jaar bij diverse organisaties en onze methode voor proces-management is al 15 jaar oud.

    Ad de Beer

  • Jan Schilt

    Beste Ad,

    En nu?

    Jan

  • Ad de Beer

    Zeg het maar, ik wil graag praten en overleggen en naar mogelijkheden zoeken.

    Zullen we een menage a trois beleggen?

    Ad de Beer

  • Danny Peters (EVC)

    Beste Ad,

    Natuurlijk zijn die producten er al meer dan 10 jaar, we hebben er ook al 10 jaar mee gewerkt. Er is nu een nieuwe versie uit met een andere naam, in essentie met dezelfde functionaliteiten, daarbij vele extra's. Binnenkort meer hierover.

    Belangrijk hierbij is op de nadruk absoluut niet te leggen op de software of de tools, die zijn er genoeg. Het gaat om het verhaal, de methodiek, de visie. Alleen daarmee kun je mensen veranderen/ontwikkelen, niet met het zoveelste systeem, daar hebben medewerkers genoeg van gezien. Daarom is onze opzet juist gericht op die methodiek/visie, zodat de mensen kunnen doen waarvoor ze betaald worden en wat ze leuk vinden, werken. Op de achtergrond draait een tool die de methodiek ondersteunt, dus “niet het doel, maar het middel”.

    Het is nooit mijn bedoeling geweest om te proberen beter en met meer ervaring over te komen, daarvoor zijn we hier niet toch? De inhoud, that's what counts.

    Met groet,

    Danny Peters