Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Kennis delen, goed idee?

  • Danny Peters

    Hallo allen,

    Ik heb een website opgezet om alle (!) vragen te beantwoorden die mensen hebben. Op die manier wil ik mensen helpen.

    Is dit een goed idee om kennis te delen en mensen te helpen? Kunnen we dit ook in het bedrijfsleven toepassen?

    Het adres is:

    www.dannypeters.com

    Wat is uw vraag?

    Met groet,

    Danny Peters.

  • Ad de Beer

    Persoonlijk zie ik meer in deze prikborden en de diverse email lijsten.

    Daarnaast is TQL, The Question Library, een erg uitgebreide databank van kennis.

    Leuk en goed initiatief, maar of het wat toevoegt?

    Ad de Beer

  • Gerrit

    Danny,

    Succes met je website. Ziet er mooi uit. Gaat het boek waar je aan werkt over Human Capital Improvement ?

    Gerrit

  • Ad de Beer

    Het gaat over organiseren met mensen.

    Ik ben van mening dat bedrijven, door op een verkeerde manier met mensen om te gaan, te weinig rendement hebben van hun human capital.

    Door mensgerichter te werken zullen mensen meer gemotiveerd worden en daardoor een hogere productiviteit bereiken.

    Daarnaast kan door vereenvoudiging van processen bereikt worden dat mensen meer doen, maar het idee hebben minder inspanning te hebben gedaan.

    In mijn eerste boek (klantgericht veranderen) ga ik in op proces-optimalisatie vanuit de werkvloer, het tweede boek gaat meer over de mens zelf. Hoe zitten mensen in elkaar en wat moet je doen om ze zo optimaal mogelijk in te zetten.

    Hoofdmoot is de formule E=MC2 maar dan uitgelegd als:

    energie = motivatie x competentie x commitment.

    Het is een hele klus om dit weer te schrijven, maar ik geef al regelmatig presentaties over mijn ideeen. Bij die presentaties groeit het denkraam ook nog steeds wat het schrijven weer moeilijker maakt.

    Ad de Beer

  • Gerrit

    Ad, Danny

    In Holland Management Review (jan.febr. 03) introduceren Philipp Käser en Raymond Miles onder de noemer kennismanagement de zgn. ‘kennisactivist’ .

    Ik citeer : “Steeds meer ondernemingen maken gebruik van ‘kennisactivisten’ om de kennisuitwisseling in hun organisaties te bevorderen en van daaruit de innovatiegraad op te voeren. (..) Een kennisactivist heeft vooral succes wanneer hij (of zij) voor niet-hiërarchische omstandigheden kan zorgen. Want daarin gedijt kennisuitwisseling bij uitstek : medewerkers moeten het gewoon leuk of boeiend vinden om kennis uit te wisselen zonder meteen een concreet doel voor ogen te hebben. Onderling vertrouwen is daarbij van doorslaggevend belang”.

    Met name het laatste, maar ook het leuk vinden is een randvoorwaarde voor succesvolle kennisdeling. Aan dat klimaat kan een manager veel bijdragen. Deze krijgt nog steeds de medewerkers die hij/zij verdient. Want zonder vertrouwen en voorbeeldgedrag is echte kennisdeling een utopie en mag het worden afgedaan als de zoveelste hype. Peter Senge was in zijn presentatie in Amsterdam (1993) heel duidelijk over de noodzakelijke paradigmaverandering bij het management en benadrukte in navolging van Peter Drucker dat aansturing het collectieve leervermogen kan maken of breken. Wat hebben we in die 10 jaar toch weinig geleerd.

    Gerrit

    p.s. Danny, en waar gaat jouw boek over?

  • Danny Peters

    Ja, inderdaad, dat komt er ook in voor… maar het gaat meer iets hebben van “NLP” (neuro linguistisch programmeren).

    Met groet,

    Danny Peters.

  • Danny Peters

    Dat we weinig geleerd hebben is een feit, de vraag is ook of dat mogelijk is. Is het niet zo dat de mens ten aller tijde zich gedraagt als mens en dat een selecte groep mensen is die een andere kijk hebben op het geheel, zoals Senge en De Beer?

    Mijn boek trouwens over Human Capital Improvement door NLP en zelfsturende teams. Op dit moment ben ik trouwens werkzaam in een dynamisch sterk groeiend Callcenter, ook nog steeds booming. Ben wel op zoek naar een nieuwe werkplek, kunnen jullie me helpen?

    Met groet,

    Danny Peters

    www.dannypeters.com

  • Ad de Beer

    Op een lijn met Senge?

    Lijkt me een beetje overdreven.

    Er zijn veel mensen die vernieuwende ideeën hebben, maar niet iedereen spreekt ze uit.

    Anderen worden monddood gemaakt (vooral bij en door de overheid).

    Dat ik een denker ben, ja. Maar het niveau van Senge haal ik echt niet, ik zou niet weten hoe ik een boek van 600 bladzijden zou moeten schrijven.

    En mijn spreekbeurten leveren ook nog geen 65.000 dollar per stuk op.

    Ad de Beer

  • Danny Peters

    Er zijn natuurlijk vele denkers en vele doeners, bij de overheid worden ze inderdaad monddood gemaakt. Ik bedoelde dat de mensen die gewoon doen wat hun gevraagd wordt en mensen die daar tegenin gaan er altijd zullen blijven. Dus zijn de consultants en organisatie-adviseurs altijd nodig om die kloof en verschillen in goede banen te leiden.

    Ik zet u ook niet op hetzelfde plateau als Senge, wel als openhartige analyticus die het beste voorheeft met werknemers en organisatieprocessen.

    Met groet,

    Danny Peters

    info@dannypeters.com

    http://www.dannypeters.com