Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wanneer

  • Jennifer

    Wanneer is een organisatie een lerende organisatie? En hoe groot zijn die bedrijven doorgaans?

  • Ad de Beer

    Als de organisatie in staat is zijn grenzen te verkennen en die te verleggen, kortom in staat is zichzelf en zijn medewerkers continue voor uitdagingen te zetten en te leren daarvan.

    Geloof overigens niet in onzin als IIP.

    De minimum omvang is 1, maximaal bestaat niet.

    Ad de Beer

  • Danny Peters

    Minimum=1 en maximum bestaat niet is inderdaad ook volgens mij het correcte antwoord.

    Het blijven ontwikkelen van competenties en vaardigheden. Het voortdurend in kaart brengen van aanwezige kwaliteiten en deze ook periodiek toetsen is zeker wat hoort bij een lerende organisatie. Wat er ook bij hoort is dat er fouten gemaakt mogen worden, dat men elkaar kritiek kan geven en dat men een anticiperende visie heeft. Daar bedoel ik mee dat men niet om 17.00 naar huis gaat en het werk ‘afsluit’, men moet verder kijken dan van dag tot dag.

    Nieuwe vraag: is er een certificering om als lerende organisatie te kunnen functioneren? Zo nee, zou die er moeten komen? Zo ja, wie gaat die met mij ontwikkelen?

    Met groet,

    Danny Peters

    mailto:info@dannypeters.com

    http://www.dannypeters.com

  • Ad de Beer

    Ik niet Danny, want zodra er een certificering is, gaat de kwaliteit achteruit.

    Een certificaat wil zeggen dat je aan een aantal voorwaarden, die nauwgezet zijn beschreven, moet voldoen. Vervolgens wordt je door auditors getoetst of je aan deze voorwaarden voldoet

    Het gevolg is dat het certificaat het doel word en het zo nauwkeurig mogelijk opvolgen van de voorwaarden het middel. Het oorspronkelijke doel, een organisatie neerzetten die zichzelf ontwikkelt, gaat daardoor verloren.

    Zo leveren 95% van de bedrijven met een ISO certificaat geen kwaliteit meer en is het hebben van het certificaat een doel geworden, mede ingegeven door onze overheid die het certificaat als voorwaarde stelt aan leveranciers.

    Bedrijven en organisaties die INK gecertificeerd zijn ontbreekt het aan een bedrijfskundige visie, het model heeft dat weggenomen.

    Bedrijven die IIP toepassen gaan voorbij aan de samenhang van de diverse personeelsinstrumenten, maar met name aan de manier waarop mensen met elkaar omgaan, met wat mensen bezield.

    Al deze certificaten halen de bezieling uit een organisatie en ruilen die in voor een stuk bureaucratie.

    Kortom, geen certificaat.

    Het beste kwaliteitscertificaat zijn brieven van tevreden klanten.

    Het beste certificaat voor een lerende organisatie is een organisatie die groeit in competenties en ontwikkelingen.

    Ad de Beer

  • Danny Peters

    Ik begrijp je kritische blik op het nastreven van een certificering en het dan automatisch stijgen van de om- en afzet. Toch ben ik er juist voor om zaken te toetsen. Brieven van tevreden klanten doen mij iets te populistisch aan, hetgeen niet wil zeggen dat je er niets mee moet doen. Maar het in kaart brengen van competenties en het achteraf toetsen of deze goed genoeg vastgelegd en ontwikkeld worden lijkt me niet verkeerd, integendeel.

    Met alle hypes is het hetzelfde: als ze perfect worden uitgevoerd helpen ze, als ze misbruikt worden, helpen ze niet. Wanneer een certificering juist wordt geimplementeerd en juist wordt gebruikt, dan kan daar toch niets op tegen zijn? Daar moeten we voor blijven strijden. Maar het principe erachter is zeker niet verkeerd. We zien dit in de horeca heel erg goed toegepast, misschien is het bedrijfsleven er nog niet klaar voor omdat daar te veel misbruik gemaakt wordt van dit soort zaken.

    Ik bemerkte enige affectie ten opzichte van certificering, Ad. Heb je hier slechte ervaringen mee?

    Met groet,

    Danny Peters

  • Ad de Beer

    Heb je goede ervaringen met certificering?

    De enige die er echt beter van geworden zijn zijn de adviesbureaus en de certificerende instanties. Daarnaast hebben de bureaucraten zich weer heerlijk kunnen verkneuteren aan allerlei regels.

    Naast KEMA keur en dergelijke zijn er weinig certificaten die echt waarde hebben.

    De opmerking van je van het in kaart brengen van competenties en achteraf toetsen of het juist was zorgt is daar een typisch voorbeeld van. Het enige wat je bereikt is een hoop bureaucratie en gehakketak.

    Er zijn nu een aantal adviesburo's die wanhopige proberen het IIP (Investors in People) keurmerk van de grond te krijgen en dat is nu juist weer een voorbeeld van hoe het helemaal niet moet.

    Goed personeelbeleid geeft tevreden medewerkers, Hang de score van je medewerkerstevredenheidsonderzoeken maar aan de deur, dat zegt genoeg.

    Ja, ik ben tegenstander van al dit soort certificaten, ze geven geen toegevoegde waarde voor bedrijven, alleen voor consultants.

    Ad de Beer

  • Arnaud Vink

    Ik ben het daar helemaal mee eens. Toen ik het voorgaande berichtje las wilde ik gelijk hetzelfde zeggen. Maar dat hoeft nu dus niet meer.