Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Herman Wijffels: systeemcrisis ook in bedrijven

  • Gerrit

    “De politiek en het bedrijfsleven verkeren in een systeemcrisis. Overal in de samenleving moeten de bakens worden verzet. (..) Ondernemingen staan, na de overdreven aandacht voor het aandeelhoudersbelang, eveneens voor de opdracht om een radicale omslag in het denken te maken”.

    "Ook in het bedrijfsleven moeten structuren grondig op de schop. SER voorzitter Wijffels hekelt de eenzijdige aandacht voor het aandeelhoudersbelang dat veel grote ondernemingen in de jaren negentig als hoogste doel hebben beschouwd. Topmanagers zijn in feite omgekocht met optiepakketten. ‘Daar zijn verkeerde beslissingen uit voortgekomen. De huidige generatie bestuurders zit nu op de blaren.’

    “Bedrijven moeten zich volgens de SER-voorzitter meer van onderop structureren en meer ruimte geven aan hun medewerkers om hun werkzaamheden zelf in te richten en vorm te geven”.

    “Zowel in het bedrijfsleven als in de politiek bestaat goed leiderschap de komende tijd vooral uit ‘richting geven, inspireren en loslaten’. Wijffels spreekt van dienend leiderschap. ‘Er zijn leiders nodig die er niet primair voor zichzelf zitten.’ ”

    bron : het Financieele dagblad 14 december 2002

  • Danny Peters

    Deze tekst is juist, op 1 zin na. Wijffels zegt namelijk dat richting geven, inspireren en loslaten nodig zijn om de systeemcrisis op te lossen. Richting geven is al zo oud als de weg naar Rome. Inspireren moeten we iedere dag, bij iedere activiteit, ook niets nieuws. Het nieuwe zou dan dus zijn: het loslaten. Moderne managers zouden dus moeten loslaten. Nu kan ik me erg veel voorstellen bij het begrip loslaten, ware het niet dat ik ervan overtuigd ben dat anderen daar een andere of zelfs geen gedachte over hebben. Wat is dan loslaten? Wie is die nieuwe leider? Wat moet hij of zij precies doen?

    Loslaten betekent in mijn ogen het benutten van de talenten van de werknemers, het zo diep mogelijk in de organisatie leggen van verantwoordelijkheden, enz. Dat is niet los te laten, dat moet begeleid worden. Dat moet de nieuwe visie van adviseurs zijn, het begeleiden in het loslaten, vanuit dat punt kunnen we werken aan het oplossen van de systeemcrisis. De ‘oude’ leiders op een nieuwe manier laten werken of de nieuwe leiders begeleiden.

    Met groet,

    Danny Peters

    info@dannypeters.com

    www.dannypeters.com