Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Advies voor ontwerp AO-Manual

  • Wout

    Ik wil bij mij op de boekhouding een manual maken waarin wij vastleggen

    welke werkzaamheden we uitvoeren en hoe wij deze moeten uitvoeren.

    Vooral omdat de kennis nu bij de personen zit, maar dat bij verloop van personeel

    de kennis verloren gaat.

    Ik wil dus iets vastleggen voor het ‘nageslacht’.

    Kan iemand mij helpen aan templates, zodat ik dit in een strakke layout kan gieten?

    Voor andere aanbevelingen houd ik me ook aan bevolen.

    Alvast bedankt.

  • Danny Peters

    Beste Wout,

    Het is handig vast te leggen per proces welke informatie je vastgelegd wilt hebben. Dat betekent dat je gaan inventariseren welke processen er op hoofdlijn zijn, dus niet welke mensen nu iets doen. Daaruit zullen al een aantal interessante zaken naar voren komen. Dan is het goed te bepalen welke informatie door wie beheerd wordt. Welke informatie heeft persoon x nodig om proces x uit te voeren.

    Het beschrijven van het proces zelf is een kwestie van een helicopter view aannemen en op die manier bekijken wat er nu tot op detail gedaan wordt. Daarbij moet je niet uit het oog verliezen welke gevolgen een actie van een medewerker kan hebben op andere processen, dus de verbanden tussen de processen is ook interessant om mee te nemen.

    Succes en met groet,

    Danny Peters

    www.dannypeters.com