Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Stelling 2

  • Danny Peters

    Hallo,

    Hierbij stelling 2:

    Stelling:“Je kunt mensen maar moeilijk veranderen, probeer het daarom ook maar niet. Om alles beter te maken kun je beter de functie van een werknemer aanpassen dan de werknemer zelf.”

    Met groet,

    Danny Peters

    mailto:lerende-organisaties@dannypeters.com

    http://www.dannypeters.com

  • Ad de Beer

    mee eens, je kunt mensen niet veranderen.

    Maar je kunt het gedrag van mensen wel veranderen, door de omgeving waarin ze acteren te veranderen.

    Daarnaast is het beter de functie aan de mens aan te passen omdat het onmogelijk is een mens aan een functie aan te passen. Dat is de diepere filosofie achter het echte competentie-management en de paradigmaverschuiving die nodig is om organisaties succesvol te kunnen laten zijn. Een echt succesvolle organisatie heeft:

    - een klantgerichte cultuur

    - een proces georienteerde aansturing

    - competentiemanagement dat op de mens is gericht

    - een duidelijke scheiding tussen management en leiderschap

    dat deze zaken uit elkaar volgen, spreekt voor zich.

    Ad de Beer

    f-ektief business coaching'

    www.f-ektief.nl

  • Dirk.Dijkstra

    Beste

    Wat denk je waar om de psigiaters (hoe schrijf je dat) het doen (niet dus).

    Dus ik denk dat jullie gelijk hebben.

  • Danny Peters

    Hallo,

    Dirk: Psychiaters, de juiste spelling. :-)

    Mensen veranderen kun je inderdaad niet zomaar doen. Competentiemanagement richt zich op de diepliggende talenten, kennis, houding en vaardigheden van medewerkers. Op deze manier komt het beste van een medewerker naar boven. Als we vanuit hier een medewerker plaatsen in een formatieplaats (zo noemt SAP ze, is beter dan functie, want dan zit je inderdaad vast aan een formele en strikte vorm), krijgen we een opgebouwd team waarbij vanuit de competenties gedacht wordt.

    Het aansturen en coachen van de medewerkers verandert ze in hun handelen, ‘gedrag’ zoals de heer De Beer dit noemt. Dus is het belangrijk dat het coachen van medewerkers aandacht krijgt om op deze manier de medewerker sterker te maken en te laten ontwikkelen. Een andere functie of een ander takenpakket samenstellen is dus niet aan de orde. Creëer het takenpakket om de persoon, maar houd natuurlijk het overzicht over de primair uit te voeren taken. Het is nog niet in elke organisatie mogelijk mensen te laten doen wat ze goed kunnen en waar hun talenten liggen. De netwerkorganisaties zijn nog maar net begonnen, dus we wachten hoe de ontwikkelen zich daar voordoen. De visie erop biedt zeker kansen.

    Met groet,

    Danny Peters.

    lerende-organisaties@dannypeters.com

    http://www.dannypeters.com

  • Mr. teunissen

    Of zoals Cruijf het al zei: het gaat om rendement van kwaliteit…

    Daarentegen is er best iets te zeggen over een systeem van pressie en algemene verwachtingen. De werknemer beoordeeld op resultaat. duidelijk, strak en uniform, toch?

  • jaco schippers

    Als mensen willen veranderen, dan kun je ze helpen om te veranderen.

    Je kunt mensen een spiegel voorhouden waarin je laat zien hoe ze zich gedragen en dat dit gedrag niet prettig overkomt op de medemens.

    Als de persoon het daarmee eens is en aan dit gedrag(gewoonte) iets wil veranderen kun je met hem bijvoorbeeld afspreken dat je hem steeds op dit gedrag attend zult maken.

    Vervolgens zal hij in het begin moeite hebben en weer in hetzelfde gedrag terugvallen, maar naar verloop van tijd dit gedrag afleren.