Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Stelling 1

  • Danny Peters

    Hallo,

    Omdat hier weinig tot niet gediscussierd wordt, volgt er hieronder een stelling. Misschien komen we op nieuwe inzichten. Dat zou mooi zijn.

    Stelling: “Een bedrijfsscultuur verander je niet, een bedrijfscultuur verandert zichzelf. Cultuur kun je namelijk niet veranderen, dat is een proces. Blijf er dus vanaf.”

    De onderliggende vraag is eigenlijk of en hoe je een cultuur kunt of moet veranderen.

    Met groet,

    Danny Peters

    mailto:lerende-organisaties@dannypeters.com

    http://www.dannypeters.com

  • Ad de Beer

    Bedrijfscultuur is te veranderen. Het is geen eenvoudig proces, maar het is te doen.

    Theorie genoeg over de driehoek cultuur, structuur, strategie en daar ligt de crux nu net.

    Culture follows structure of omgekeerd, de waarheid ligt in het midden. Door gerichte cultuuringrepen zal de structuur en de strategie gaan veranderen. Door een structuur ingreep zal de cultuur veranderen. Wat de beste methode is? Dat is iedere keer anders.

    Omdat cultuurverandering een proces is, is het te sturen. Je zegt het dus zelf.

    Ad de Beer

  • Dirk.Dijkstra

    Beste Danny

    (Hoi Ad, al niet eerder gelezen ??)

    Bedrijfscultuur kun je gewoon (ver)vormen, met de (niet) juiste mensen op de juiste plaats.

    Het is net als die beroemde rotte appel, je zult hem op tijd uit de mand moeten halen, anders gaat de rest ook die kant op.

    Bij de onderneming waar ik dagelijks (en s'nachts) bezig ben kun je merken dat de onderlinge samenhang veranderd met de mensen op bepaalde plaatsen (van hoog tot laag)

    En aktie is reaktie.

    groet

    Dirk.D.

  • Danny Peters

    Hallo,

    De woorden ‘gewoon (ver)vormen’ vind ik wat kort door de bocht gokozen, maar ik neem aan dat Dirk ervan overtuigd is dat een verandering niet altijd gewoon te doen is. De rotte appel is niet altijd snel te vinden, maar moet zeker verwijderd worden, indien mogelijk. Of is het zo dat als iedereen rot is, dat dan de zaak ook loopt?

    Ik ben het ook eens met de opvatting dat een cultuur te sturen is, mits de juiste mensen op de juiste plaats zijn. Soms zelfs fascinerend, want belangrijk is dat het hoger management, de (eind)beslissers op de juiste manier en in de juiste richting denken. Wanneer afdeling strategie of extern adviesbureau of personeelszaken of inkoop of marketing de cultuur willen sturen maar het hoger management, de ‘bazen’, niet willen of kunnen, kan het alsnog mislopen. Hoezeer de juiste mensen dan ook op de juiste plaats zijn.

    Wat doen jullie als de (eind)beslissers (hoger management) niet de juiste focus en overtuiging hebben om daadwerkelijk in de gewenste richting te sturen? Dus wat als men het niet snapt of niet wil snappen?

    Dank en succes met jullie werkzaamheden.

    Danny Peters.

    lerende-organisaties@dannypeters.com

  • Mr. teunissen

    Cultuur als een dynamische grootheid? Beweging wel mogelijk, zelfs noodzakelijk aangedreven door de behoefte aan verandering. In een rechtsstaat zal de impuls worden ingegeven door de wil van de meerderheid, welke zich profileert in de levende moraal. De wil van de meerderheid is de te beïnvloeden factor en kan zelfs door een enkeling worden aangewakkerd, geschreven, gesteld. Inzichten scheppende en drijvende persoonlijkheden zijn daarom m.i. best in staat om culturen te veranderen. De verandering op zichzelf als een proces beschouwen klinkt wat fatalistisch….maar wellicht ben ik wat naief.

    Vroeger kon de steller in primo de cultuur binnen een elftal veranderen. Deze bracht werklust en onderlinge samenhang. Toegegeven, om er iets uit te halen moet het er ook inzitten….

    Gegroet

    J.

  • je weet wel