Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

HRM-beleid en LO ?!?

  • Arthur

    /\ls ondernemer zie ik veel in de theorie van de lerende organisatie maar ik heb het idee dat deze veelal als strategie wordt opgevoerd met weinig handvatten om dit in de praktijk toe te passen. Ik zou mijn bedrijf met name willen omvormen teneinde kennis in huis te houden en nieuwe kennis op te doen.

    \/\/at ik mis in de boeken over de LO is een (of de?) manier om je HRM-beleid hierop af te stemmen.

    Sla ik de plank finaal mis?

    MVG Arthur

  • Ad de Beer

    Ik ken vrijwel geen boeken die aangeven hoe je een verandering implementeert. Als je zoekt naar boeken over lerende organisaties dan krijg je bijn ieder boek een andere definitie en ook dat helpt niet.

    Een lerende organisatie is een organisatie die een lerende cultuur heeft en een cultuur implementeren is moeilijk. Gelukkig heeft cultuur weer van alles te maken met waarden en normen en die zijn weer rechtstreeks verbonden met mensen en dus met HR management.

    Implementeren van de lerende organisatie in HR beleid is dus wel degenlijk te doen, maar een eenduidig concept is er niet.

    Wij hebben de concepten al ingevoerd bij engineering bedrijven, energiebedrijven, bedrijven in de financiele dienstverlening en enkele (semi-)overheidsorganisaties. Het ging in alle gevallen over leiderschap (niet management dus), communicatie en werkprocessen. Leer mensen (en daarmee de organisatie) hun grenzen verkennen en daarover communiceren en je komt een heel eind. Alleen het zoeken van de change-agent is het probleem.

    Om dus een implementatieplan te maken moet ik eerst een analyse maken van de organisatie, daarna kunnen we een goed concept aanleveren.

    je kunt ook wachten op mijn tweede boek, maar dat is weer een lange baan project. Daarin worden overigens wel voorbeelden beschreven, ondermeer van een automobiel fabrikant, een energiebedrijf, een luchtvaartmaatschappij en een fietsenfabriek.

    Ad de Beer

    f-ektief business development group

    www.f-ektief.nl

  • Arthur

    Bedankt voor uw reaktie,

    Wat is een change agent ?

    mvg Arthur