Ik ken vrijwel geen boeken die aangeven hoe je een verandering implementeert. Als je zoekt naar boeken over lerende organisaties dan krijg je bijn ieder boek een andere definitie en ook dat helpt niet.
Een lerende organisatie is een organisatie die een lerende cultuur heeft en een cultuur implementeren is moeilijk. Gelukkig heeft cultuur weer van alles te maken met waarden en normen en die zijn weer rechtstreeks verbonden met mensen en dus met HR management.
Implementeren van de lerende organisatie in HR beleid is dus wel degenlijk te doen, maar een eenduidig concept is er niet.
Wij hebben de concepten al ingevoerd bij engineering bedrijven, energiebedrijven, bedrijven in de financiele dienstverlening en enkele (semi-)overheidsorganisaties. Het ging in alle gevallen over leiderschap (niet management dus), communicatie en werkprocessen. Leer mensen (en daarmee de organisatie) hun grenzen verkennen en daarover communiceren en je komt een heel eind. Alleen het zoeken van de change-agent is het probleem.
Om dus een implementatieplan te maken moet ik eerst een analyse maken van de organisatie, daarna kunnen we een goed concept aanleveren.
je kunt ook wachten op mijn tweede boek, maar dat is weer een lange baan project. Daarin worden overigens wel voorbeelden beschreven, ondermeer van een automobiel fabrikant, een energiebedrijf, een luchtvaartmaatschappij en een fietsenfabriek.
Ad de Beer
f-ektief business development group
www.f-ektief.nl