Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Demo's van geslaagde Intranettoepassingen

  • joris

    Ik ben op zoek naar een aantal voorbeelden van geslaagde (intranet)toepassingen met in het bijzonder toepassingen voor leren, human relation management, kennismanagement en telewerken/online samenwerken. Ik heb zelf alwel een reeks voorbeelden verzameld, maar ik wil graag dergelijke toepassingen demonstreren.

    Ik ben benieuwd!

  • Ad de Beer

    Een lerende organisatie heeft niets, maar dan ook niets met ICT te maken. ICT leert niet, het leert alleen maar af. ICT is dom en de mensen die denken dat ICT alles kan zijn nog dommer.

    Een lerende organisatie is een organisatie waar de medewerkers (en dat zijn mensen) hun grenzen zoeken en die proberen te verleggen. Daardoor groeit de organisatie en de mensen in die organisatie.

    Met behulp van ICT kun je data vastleggen, niets meer. Kennis is het vermogen om data om te zetten in informatie en die weer om te zetten in nieuwe concepten. Dat is voorbehouden aan mensen een machine kan dat niet.

    Als je denkt dat je door middel van software een lerende organisatie kunt maken, dan moet je nog veel leren en naast de hardware en de software van de organisatie met name aandacht gaan geven aan de peopleware. Daar draait het namelijk om en nergens anders.

    Uiteraard vind je stapels info over hoe door middel van ICT kennismanagement en zo zijn opgezet. Allemaal arrogante taal van ICT bedrijven. De werkelijkheid is anders, ga dat maar vragen aan de bedrijven die hun ziel aan de ICT verkocht hebben. 80% van de bedrijven is ontevreden tot zeer ontevreden. Dat is niet voor niets.

  • joris

    Beste Ad,

    Bedankt voor je reactie. Ik deel met jou de zorg over de goude bergen die ‘zo nu en dan’ door de ICT-bedrijven beloofd worden en juist daarom heb ik dit bericht eigenlijk ook hier geplaatst. Ik zoek juist voorbeelden waar technologie juist wel een bijdrage heeft geleverd aan o.a. leerprocessen in organisaties. Of waar technologie (bijvoorbeeld in de vorm van een Intranet) bijgedragen heeft aan het verbeteren van de behandeling/beheersing/wellicht het creeren van belangrijke kennis binnen een organisatie. Als die voorbeelden er niet blijken te zijn dan klopt onze gemeenschappelijke zorg. Ik ben overigens wel van mening dat technologie (ondersteunend) ingezet kan worden om bepaalde processen rondom leren, samenwerken e.d. te verbeteren. Dit hoeven dan niet noodzakelijk enorme veranderingen in leerprocessen in het algemeen te zijn, natuurlijk. Naar dergelijke toepassingen ben ik dan ook op zoek en het liefst wil ik daadwerkelijk laten zien hoe zaken zijn of worden aangepakt (demo's). Ik heb overigens niet de stelling gedeponeerd dat technologie HET middel is om tot een lerende organisatie te komen. Het klopt dat ik uitgegaan ben van intranettoepassingen (dus van techniek), maar ik denk dat jouw conclusie dat deze elkaar bijten niet klopt. Mijn stelling is nu dan ook dat technologie wel een bijdrage kan leveren aan de totstandkoming van lerende organisaties.

    En ik hou mij aanbevolen voor demonstratiemateriaal, dus de daadwerkelijke invulling hiervan.

    Groet,

    Joris

    Ad de Beer schreef:

    >

    > Een lerende organisatie heeft niets, maar dan ook niets met ICT

    > te maken. ICT leert niet, het leert alleen maar af. ICT is dom

    > en de mensen die denken dat ICT alles kan zijn nog dommer.

    >

    > Een lerende organisatie is een organisatie waar de medewerkers

    > (en dat zijn mensen) hun grenzen zoeken en die proberen te

    > verleggen. Daardoor groeit de organisatie en de mensen in die

    > organisatie.

    > Met behulp van ICT kun je data vastleggen, niets meer. Kennis

    > is het vermogen om data om te zetten in informatie en die weer

    > om te zetten in nieuwe concepten. Dat is voorbehouden aan

    > mensen een machine kan dat niet.

    > Als je denkt dat je door middel van software een lerende

    > organisatie kunt maken, dan moet je nog veel leren en naast de

    > hardware en de software van de organisatie met name aandacht

    > gaan geven aan de peopleware. Daar draait het namelijk om en

    > nergens anders.

    > Uiteraard vind je stapels info over hoe door middel van ICT

    > kennismanagement en zo zijn opgezet. Allemaal arrogante taal

    > van ICT bedrijven. De werkelijkheid is anders, ga dat maar

    > vragen aan de bedrijven die hun ziel aan de ICT verkocht

    > hebben. 80% van de bedrijven is ontevreden tot zeer ontevreden.

    > Dat is niet voor niets.

  • Gerrit

    hoi Ad en Joris,

    leuke discussie zijn jullie gestart

    juist bij bedrijven als ibm is men ervan overtuigd dat kennismanagement alles met cultuur te maken heeft

    de laatste tijd verschijnen er steeds aardiger papers over de 2e Generatie Kennismanagement waarbij het accent juist op de mensen is komen te liggen

    over dit onderwerp wordt ook heel wat af gediscussieerd in de SWS learning community http://sws.caucus.com

    daar kwam ik ook op ideeen over het onderwerp virtueel werken

    kijk ook eens op de pagina die ik daarover heb gemaakt

    http://virtueelwerken.startpagina.nl

    ik hoop dat deze discussie nog wat door gaat

    en met deze aftrap van Ad leuk op gang is gebracht. Bedankt Ad. Bedankt Jos

    voor je reaktie

    Gerritjoris schreef:

    >

    > Beste Ad,

    >

    > Bedankt voor je reactie. Ik deel met jou de zorg over de goude

    > bergen die ‘zo nu en dan’ door de ICT-bedrijven beloofd worden

    > en juist daarom heb ik dit bericht eigenlijk ook hier

    > geplaatst. Ik zoek juist voorbeelden waar technologie juist wel

    > een bijdrage heeft geleverd aan o.a. leerprocessen in

    > organisaties. Of waar technologie (bijvoorbeeld in de vorm van

    > een Intranet) bijgedragen heeft aan het verbeteren van de

    > behandeling/beheersing/wellicht het creeren van belangrijke

    > kennis binnen een organisatie. Als die voorbeelden er niet

    > blijken te zijn dan klopt onze gemeenschappelijke zorg. Ik ben

    > overigens wel van mening dat technologie (ondersteunend)

    > ingezet kan worden om bepaalde processen rondom leren,

    > samenwerken e.d. te verbeteren. Dit hoeven dan niet

    > noodzakelijk enorme veranderingen in leerprocessen in het

    > algemeen te zijn, natuurlijk. Naar dergelijke toepassingen ben

    > ik dan ook op zoek en het liefst wil ik daadwerkelijk laten

    > zien hoe zaken zijn of worden aangepakt (demo's). Ik heb

    > overigens niet de stelling gedeponeerd dat technologie HET

    > middel is om tot een lerende organisatie te komen. Het klopt

    > dat ik uitgegaan ben van intranettoepassingen (dus van

    > techniek), maar ik denk dat jouw conclusie dat deze elkaar

    > bijten niet klopt. Mijn stelling is nu dan ook dat technologie

    > wel een bijdrage kan leveren aan de totstandkoming van lerende

    > organisaties.

    > En ik hou mij aanbevolen voor demonstratiemateriaal, dus de

    > daadwerkelijke invulling hiervan.

    >

    > Groet,

    >

    > Joris

    >

    >

    > Ad de Beer schreef:

    > >

    > > Een lerende organisatie heeft niets, maar dan ook niets met

    > ICT

    > > te maken. ICT leert niet, het leert alleen maar af. ICT is dom

    > > en de mensen die denken dat ICT alles kan zijn nog dommer.

    > >

    > > Een lerende organisatie is een organisatie waar de medewerkers

    > > (en dat zijn mensen) hun grenzen zoeken en die proberen te

    > > verleggen. Daardoor groeit de organisatie en de mensen in die

    > > organisatie.

    > > Met behulp van ICT kun je data vastleggen, niets meer. Kennis

    > > is het vermogen om data om te zetten in informatie en die weer

    > > om te zetten in nieuwe concepten. Dat is voorbehouden aan

    > > mensen een machine kan dat niet.

    > > Als je denkt dat je door middel van software een lerende

    > > organisatie kunt maken, dan moet je nog veel leren en naast de

    > > hardware en de software van de organisatie met name aandacht

    > > gaan geven aan de peopleware. Daar draait het namelijk om en

    > > nergens anders.

    > > Uiteraard vind je stapels info over hoe door middel van ICT

    > > kennismanagement en zo zijn opgezet. Allemaal arrogante taal

    > > van ICT bedrijven. De werkelijkheid is anders, ga dat maar

    > > vragen aan de bedrijven die hun ziel aan de ICT verkocht

    > > hebben. 80% van de bedrijven is ontevreden tot zeer

    > ontevreden.

    > > Dat is niet voor niets.

  • Gerrit

    http://www.macroinnovation.com/papers.htm

  • Ad de Beer

    joris schreef:

    > Bedankt voor je reactie. Ik deel met jou de zorg over de goude

    > bergen die ‘zo nu en dan’ door de ICT-bedrijven beloofd worden

    > en juist daarom heb ik dit bericht eigenlijk ook hier

    > geplaatst.

    Gelukkig, maar laat “zo nu en dan” maar weg. Net als aannemers is de meest gebruikte zin van ICT-boeren “dat kan!”. Het is ook de nieuwe vorm van de grote leugen, die je vroeger nodig had om te scheiden

    Ik zoek juist voorbeelden waar technologie juist wel

    > een bijdrage heeft geleverd aan o.a. leerprocessen in

    > organisaties. Of waar technologie (bijvoorbeeld in de vorm van

    > een Intranet) bijgedragen heeft aan het verbeteren van de

    > behandeling/beheersing/wellicht het creeren van belangrijke

    > kennis binnen een organisatie. Als die voorbeelden er niet

    > blijken te zijn dan klopt onze gemeenschappelijke zorg.

    Ik denk dat er voorbeelden te over zijn van organisaties die kennis hebben geborgd in Intranet en internet toepassingen. Veel bedrijven hebben een on-line kwaliteitshandboek (Q-manual moet je tegenwoordig zeggen) en veel recepten en werkinstructies zijn electronisch vastgelegd. Dan heb je het echter over data en niet over kennis, laat staan over leren.

    > overigens niet de stelling gedeponeerd dat technologie HET

    > middel is om tot een lerende organisatie te komen. Het klopt

    > dat ik uitgegaan ben van intranettoepassingen (dus van

    > techniek), maar ik denk dat jouw conclusie dat deze elkaar

    > bijten niet klopt.

    Het bijt elkaar niet als ze in de juiste hierarchie worden gebruikt. Mensen leren en dat is een unieke eigenschap voor mensen. Ook dieren kunnen leren, maar dat is meer een ervaring—reactie leerproces. Mensen kunnen data omzetten in informatie en van die informatie nieuwe data genereren. Dat is leren. Omdat een machine creativiteit ontbeert, kan een machine nooit iets nieuws genereren. Uiteraard kan een computer van een mens winnen met schaken, maar hij raakt compleet op hol als ik tegen hem speel, omdat mijn openingen niet in zijn bibliotheek staan. Het is iets nieuws en daar kan hij niet mee omgaan. Karpov keek me aan en zei: “You are not chess-player, Lets make it a draw!” Daar ligt het onderscheid.

    Kortom, met ICT kun je data toegankelijk maken, maar geen nieuwe kennis creeren.

    Ad de Beer

  • ikbengehechtaanmijnprivacy

    “Now you are talking” Joris,

    Een geringe repons op dit soort vragen is te verwachten. Wie wil nu dit soort info. kwijt ? Zoals Gerrit het heeft over de “2e generatie kennismanagement” wordt hiermee het accent binnen de kennismanagement-filosofie klaarblijkelijk goed gelegd.

    Om het debat levend te houden, de volgende hulpmiddelen:

    - Visit http://www.coco.co.uk en download (freetrial 30 dagen) “Visimap 2.5”

    Poneer je centrale kennisvraag in het midden en vormeer de componenten eromheen (ideaal om bedrijfsprodukt kennis vast te leggen in bv. Word bestandjes en zo op een begrijpelijke manier te rangschikken).

    - Stel je persoonlijke brainboek samen met goede ingevingen die je ooit had (mijn geheugen is een zeef, zie volgend idee) en scan jouw concepten die in plaatjes zijn verwoord aan het bedrijfsprobleem, zo kom je eigenlijk altijd op een goede, laterale oplossing.

    - “Mexicaanse kleine vriendjes uit het bos” werken uitermate stimulerend voor het laterale denken (maar vertel dit na gebruik niet door aan mensen binnen je eigen bedrijf, “smart” hè).

    - Vergeet de “Sony” videocamera niet.

    Groeten,

    L. van der Kooy

  • Albert Bausch

    Namens Studywiser.com, een e-learning raamwerk voor trainer en cursist, nodig ik de onderwijskundige auteur die niet wil/kan programmeren uit om aan een praktijktest mee te doen.

    Ga naar http://www.studywiser.com/nl en registreer (gratis) als auteur en maak een korte cursus met de volgende eigenschappen:

    - de cursus moet passen binnen een bestaand trainingstraject en als aanvulling dienen (blended learning)

    - bij voorkeur geen ICT georienteerd thema (dus geen Office 2000)

    - de doelgroep moet goed gedefinieerd zijn, bij voorkeur een bekende groep binnen een organisatie of branchevereniging

    Voor deze test wordt een softwarelicentie t.w.v. fl 35.000,- ter beschikking gesteld aan de meest praktijkgerichte auteur/organisatie.

    Studywiser.com bevat een gebruikersvriendelijke auteursomgeving met mogelijkheden van hergebruik en export naar XML (tbv andere leeromgevingen), maar ook een volledig bruikbare cursistomgeving (incl. automatisch gecalculeerde eindtoets en certificaat per email).

    mvg

    Albert Bausch

    Studywiser.com

    Weena 723 Groothandelsgebouw C7.077

    Postbus 29152 - 3001 GD Rotterdam

    T 010-4139444 F 010-4134999

    http://www.studywiser.com/nljoris schreef:

    >

    > Ik ben op zoek naar een aantal voorbeelden van geslaagde

    > (intranet)toepassingen met in het bijzonder toepassingen voor

    > leren, human relation management, kennismanagement en

    > telewerken/online samenwerken. Ik heb zelf alwel een reeks

    > voorbeelden verzameld, maar ik wil graag dergelijke

    > toepassingen demonstreren.

    >

    > Ik ben benieuwd!