hoi Ad en Joris,
leuke discussie zijn jullie gestart
juist bij bedrijven als ibm is men ervan overtuigd dat kennismanagement alles met cultuur te maken heeft
de laatste tijd verschijnen er steeds aardiger papers over de 2e Generatie Kennismanagement waarbij het accent juist op de mensen is komen te liggen
over dit onderwerp wordt ook heel wat af gediscussieerd in de SWS learning community http://sws.caucus.com
daar kwam ik ook op ideeen over het onderwerp virtueel werken
kijk ook eens op de pagina die ik daarover heb gemaakt
http://virtueelwerken.startpagina.nl
ik hoop dat deze discussie nog wat door gaat
en met deze aftrap van Ad leuk op gang is gebracht. Bedankt Ad. Bedankt Jos
voor je reaktie
Gerritjoris schreef:
>
> Beste Ad,
>
> Bedankt voor je reactie. Ik deel met jou de zorg over de goude
> bergen die ‘zo nu en dan’ door de ICT-bedrijven beloofd worden
> en juist daarom heb ik dit bericht eigenlijk ook hier
> geplaatst. Ik zoek juist voorbeelden waar technologie juist wel
> een bijdrage heeft geleverd aan o.a. leerprocessen in
> organisaties. Of waar technologie (bijvoorbeeld in de vorm van
> een Intranet) bijgedragen heeft aan het verbeteren van de
> behandeling/beheersing/wellicht het creeren van belangrijke
> kennis binnen een organisatie. Als die voorbeelden er niet
> blijken te zijn dan klopt onze gemeenschappelijke zorg. Ik ben
> overigens wel van mening dat technologie (ondersteunend)
> ingezet kan worden om bepaalde processen rondom leren,
> samenwerken e.d. te verbeteren. Dit hoeven dan niet
> noodzakelijk enorme veranderingen in leerprocessen in het
> algemeen te zijn, natuurlijk. Naar dergelijke toepassingen ben
> ik dan ook op zoek en het liefst wil ik daadwerkelijk laten
> zien hoe zaken zijn of worden aangepakt (demo's). Ik heb
> overigens niet de stelling gedeponeerd dat technologie HET
> middel is om tot een lerende organisatie te komen. Het klopt
> dat ik uitgegaan ben van intranettoepassingen (dus van
> techniek), maar ik denk dat jouw conclusie dat deze elkaar
> bijten niet klopt. Mijn stelling is nu dan ook dat technologie
> wel een bijdrage kan leveren aan de totstandkoming van lerende
> organisaties.
> En ik hou mij aanbevolen voor demonstratiemateriaal, dus de
> daadwerkelijke invulling hiervan.
>
> Groet,
>
> Joris
>
>
> Ad de Beer schreef:
> >
> > Een lerende organisatie heeft niets, maar dan ook niets met
> ICT
> > te maken. ICT leert niet, het leert alleen maar af. ICT is dom
> > en de mensen die denken dat ICT alles kan zijn nog dommer.
> >
> > Een lerende organisatie is een organisatie waar de medewerkers
> > (en dat zijn mensen) hun grenzen zoeken en die proberen te
> > verleggen. Daardoor groeit de organisatie en de mensen in die
> > organisatie.
> > Met behulp van ICT kun je data vastleggen, niets meer. Kennis
> > is het vermogen om data om te zetten in informatie en die weer
> > om te zetten in nieuwe concepten. Dat is voorbehouden aan
> > mensen een machine kan dat niet.
> > Als je denkt dat je door middel van software een lerende
> > organisatie kunt maken, dan moet je nog veel leren en naast de
> > hardware en de software van de organisatie met name aandacht
> > gaan geven aan de peopleware. Daar draait het namelijk om en
> > nergens anders.
> > Uiteraard vind je stapels info over hoe door middel van ICT
> > kennismanagement en zo zijn opgezet. Allemaal arrogante taal
> > van ICT bedrijven. De werkelijkheid is anders, ga dat maar
> > vragen aan de bedrijven die hun ziel aan de ICT verkocht
> > hebben. 80% van de bedrijven is ontevreden tot zeer
> ontevreden.
> > Dat is niet voor niets.