Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Lerende organisaties

  • Heleen

    L.S.

    Voor de HBO-studie P&A zijn we bezig met het maken van een paper over Peter Senge, lerende organisaties. Mijn vraag is of iemand mij iets kan vertellen over het werken in een lerende organisatie. Mijn tweede vraag is, in hoeverre het model van de lerende organisatie van invloed is op het personeelswerk (HRM- manager, personeelsfunctionaris). Dus als een bedrijf die andere manier van denken gebruikt, wat voor invloed heeft dit?

    Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!

    Heleen

  • Eric de Vos

    Heleen,

    Ik weet niet of je nog steeds met je vragen rondloopt gezien de datum van de vraag, maar ik zit in een organisatie waarin het lerende aspect uiteen wordt gezet.

    Ik heb het boek van P. Senge gelezen en ben van mening dat veel bedrijven hierin (nog) te kort schieten.

    Voor de P&O, is nu dus HRM betekent dit heel veel. Zie alleen al de titelverandering. Het is als het goed is een van de spillen in de nieuwe organisatie en geloof me het is een hele grote verandering, maar ongemerkt worden we buiten de organisaties dus in ons priveleven, schooltijden steeds meer geconfronteerd met persoonlijk meesterschap verbetering.

    Uitermate intressante ontwikkeling voor iemand met een studie als jij doet.

    Ik ben groepsleider van het technisch beheer Energiebedrijf Corus Ijmuiden en ben al een paar jaar bezig om mijn afdeling naar een andere werkwijze te helpen.

    Bij bijvoorbeeld het introduceren van het zelfsturende team model is de theorie van Senge hard nodig en ben ik ervan overtuigd dat dit in tegenstelling met veel andere beslissingen TOP-DOWN moet worden geintroduceerd.

    Momenteel werk ik aan een onderzoek om een competentieprofiel te maken voor bepaalde functies en studerend aan de leergang bedrijfskunde

    Met vriendelijke groet Eric de Vos

  • Jolanda van Doesburg

    Hallo Heleen,

    Ik vind jouw vraag vanuit verschillende invalshoeken bekeken erg interessant. Ik heb zelf de studie HBO P&A gevolgd in Utrecht en ik ben nog steeds aan deze hogeschool gebonden, aangezien ik regelmatig gastcolleges geef. Daarnaast ben ik op dit moment bezig met mijn afstudeeronderzoek aan de Vrije Universiteit (studie: Beleid, Communicatie en Organisatie). Als onderwerp heb ik gekozen voor de invloed van de organisatie van arbeid op het collectief leren van een organisatie. Mijn onderwerp heeft dus veel raakvlakken met de vraag welke gevolgen het concept van een lerende organisatie heeft voor het HRM-beleid.

    Misschien kunnen we elkaar helpen en onze bevindingen uitwisselen?

    Met vriendelijke groet,

    Jolanda van Doesburg

    Heleen schreef:

    >

    > L.S.

    >

    > Voor de HBO-studie P&A zijn we bezig met het maken van een

    > paper over Peter Senge, lerende organisaties. Mijn vraag is of

    > iemand mij iets kan vertellen over het werken in een lerende

    > organisatie. Mijn tweede vraag is, in hoeverre het model van de

    > lerende organisatie van invloed is op het personeelswerk (HRM-

    > manager, personeelsfunctionaris). Dus als een bedrijf die

    > andere manier van denken gebruikt, wat voor invloed heeft dit?

    >

    > Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!

    >

    > Heleen

  • Birgitta

    Dag Eric,

    ik begrijp dat je als leidinggevende aan een afdeling bezig bent met de verbinding theorie - praktijk. Goed om te vernemen dat er mensen zoals jij in het bedrijfsleven ‘hands on’ bezig zijn met concepten die hen inspireren. Als coach van teams en managers en adviseur op het gebied van organisatieontwikkeling ken ik ook beide kanten, maar vind het zelf niet altijd even makkelijk concepten meteen te vertalen naar praktische do's en don'ts. Ik werk toch ook wel vaak op intuitie. En uit mijn ervaring als projectleider weet ik ook hoe moeilijk het is om tijd in te ruimen voor reflectie en afstand te nemen van de waan van de dag.

    Veel succes !

    Birgitta

  • ~~

    O-)

  • Sara

    Beste Heleen,

    Voor mijn studie Communicatiewetenschappen ben ik bezig met een essay over hetzelfde onderwerp (lerende organisaties, HRM enz). Misschien kunnen we enkele van onze bevindingen uitwisselen.

    Groetjes Sara

  • o

    Morgen zal alles beter zijn, als het

    licht de duisternis zal ontwaken

  • o

    Morgen zal alles beter zijn, als het

    licht de duisternis zal ontwaken